כל סטארטאפ מתחיל עם רעיון מסוים, בייעוץ עסקי לסטארטאפים המטרה היא ליזום תכנית עסקית מקצועית שתוכל לתת מענה לאתגרים הניצבים בפני היזמים. כמו כן תהליכי ייעוץ והכוונה לסטארטאפים שונה מתהליכי ייעוץ עבור חברות וארגונים, מאחר שהצרכים, המטרות והיעדים לפחות בשלבים ההתחלתיים הם שונים. בשלב ההתחלתי יש לגייס כספים לצורך מימון הסטארטאפ, המטרה היא לגרום להצלחתו ולצמיחתו באופן שיאפשר קרקע יציבה ונוחה להתחלת עבודה.
תכנית עסקית לסטארטאפים צריכה להיות מוכוונת בהתאם למטרות ויעדים של יזמי החברה. כאשר המטרה העיקרית בבניית התכנית העסקית היא כיצד ניתן למקסם את הפוטנציאל הגלום ברעיון של היזמים, איך ניתן לפתח אותו וליישם אותו הלכה למעשה. כדי להבין כיצד ניתן ליישם את הרעיון בפועל, יש צורך בבדיקה של מתחרים בתחום, מבצעים מיפוי של השוק, מי הם מתחרים, כיצד הם פועלים, מהם דרכי השיווק והפרסום של הסטארטאפ ובחינה של היבטים נוספים. כמו כן התכנית העסקית כוללת גם היבטים פיננסיים, הוצאות מול הכנסות, חיסכון משאבים ועוד.
אחת הבעיות העיקריות בסטראטאפים היא גיוס המימון. גם אן מצליחים לגייס כספים, צריך לדעת כיצד לנתב אותם למקום נכון, כדי לאפשר את הצלחת הסטארטאפ. קיימים הרבה סטראטאפים שנופלים מסיבות שונות, יש סיטואציות הקשורות לתחרות בין הסטראטאפים ולפעמים זה קורה עקב בעיות עם התקציב והמימון. לכן חשוב לקבל ייעוץ עסקי כבר בשלבים הראשונים של הקמת הסטארטאפ. יש צורך לבדוק את כדאיות ההשקעה ברעיון של היזמים, כלומר האם כדאי להשקיע את הכסף והאם הוא יניב רווחים.
שלב בדיקת הכדאיות הוא שלב קריטי בייעוץ עסקי לסטארטאפים, יועץ עסקי בודק את התקציב, הוצאות מול הכנסות, למשל הוצאות על שכירות, משכורות לצוות העובדים בחברה, הוצאות על ציוד, מחשוב, מקורות מימון נוספים ועלויות הייצור של המוצר. כמו כן היבט נוסף וחשוב שיש לבחון הוא למי פונה המוצר, מי הוא קהל היעד שלכם וכיצד משווקים לו את המוצר. כמו חשוב לבדוק כצד המתחרים פועלים בשטח, כיצד משווקים את המוצר ובאיזה מחיר.
בנוסף לכך יועץ עסקי שתחום התמחותו הוא סטארטאפ יוכל לסייע ללקוח במציאת מקורות מימון כגון קרנות סיוע ממשלתיות, משקיעים, קרנות הון סיכון ועוד. קיימת חשיבות רבה להכנת תכנית עסקית טרם פנייה למשקיעים על מנת להציג בפניהם תכנית ריאלית כיצד ניתן ליישם את הרעיון של היזמים בצורה פרקטית ורווחית. חשוב לעורר עניין ואהדה אצל המשקיעים כדי לשכנע אותם במימון הפרויקט.
התכנית העסקית נועדה כדי ליצור סדר וארגון בעבודה של היזמים, כמו כן היא מכילה את המטרות, החזון והיעדים של החברה, יחד עם כלים ליישום פרקטי של התהליכים בחברה. כמו כן התכנית העסקית מכוונת את היזמים להתנהלות נכונה עם תזרים המזומנים העומד לרשותם וכיצד להשתמש בו בצורה נכונה כדי להביא להצלחת הסטארטאפ.
חשוב לדעת שאין מתכון קסם להצלחת הסטראטאפ וכל מקרה לגופו, אך יש כמה פעולות פשוטות ובסיסיות שניתן ליישם כדי למצות את מלוא הפוטנציאל של החברה. בתהליך ייעוץ עסקי לסטארטאפ, חשוב להבין שיש צורך לצאת מאזור הנוחות ולהתחיל לחשוב בגדול, המטרה היא לא רק להשיג מימון, אלא מעבר לכך, יש מצבים שבהם לוקחים סיכונים, יש צורך בהתאמת החברה לשוק ולחברות הזנק מתחרות, המטרה היא להסתכל קדימה ולפעול בהתאם. יש סיטואציות שבהן צריך לשנות את החשיבה ולאמץ דפוסי חשיבה חדשים כדי לשמור על חיוניות החברה. מעבר לכך, נדרש שיתוף פעולה מלא עם יוע עסקי על מנת להגיע לתוצאות והישגים בהתאם למטרות החברה.
על מנת לגרום להצלחת הסטארטאפ בצורה הטובה ביותר יש לבצע מחקר ועבודת שטח הכולל בחינה של הפרמטרים הבאים:
אולי תתעניין גם ב:
חברת Wiservice מתמחה במתן פתרונות ומענה מקצועי לחברות וארגונים בנושאי ייעוץ עסקי וכלכלי, ליווי ופיתוח מנהלים, מערך מדידה, בקרה ואבחון, שיפור וייעול תהליכים בחברה, תכנון משאבים, ייעוץ ארגוני ועוד. נשמח לתת מענה לכל שאלה.